Loading Posts...

Dosarul licitațiilor trucate de la Primărie. Cine este deputatul care a deconspirat schema

Scandalul legat de licitația aranjată la începutul anului 2019 de unii funcționari din cadrul primăriei municipiului Chișinău, atunci când Întreprinderea Municipală „Parcul Urban de Autobuze” a achiziționat, cu grave încălcări, 31 de autobuze de marcă ISUZU de la o companie din off-shore, s-a încheiat recent cu un dosar penal pe numele celor implicați în tranzacție.

Inițiatoarea demersurilor în acest sens a fost deputata din fracțiunea parlamentară ACUM Platforma DA, Inga Grigoriu, care circulă și în prezent cu transportul public, după ce împreună cu colegii săi, a renunțat la mașina de serviciu.

Pentru că sunt o locuitoare a suburbiei municipiului Chișinău, m-a interesat întotdeauna problema transportului public, iar atunci când am obținut mandatul de deputat, am început să scriu demersuri, să solicit informații despre cele 31 de autobuze achiziționate de primărie, ” susține Inga Grigoriu.

Astfel, în urma unor materiale prezentate de mai mulți activiști civici, printre care se numără și un ONG specializat în achizițiile publice, condus în acea perioadă de actualul ministru al Justiției, Olesea Stamati, deputata susține că a descoperit mai multe încălcări legate de modul în care a avut loc licitația.

“Deși la concurs a participat și o companie din România care a oferit un  preț de circa 7000 de dolari mai puțin pentru o unitate de transport și cu o garanție de 36 de luni, dar, cel mai important, România fiind și un partener strategic pentru R. Moldova, licitația a fost câștigată de compania Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord care nu a vândut niciodată autobuze. Aceasta a fost o companie de IT care s-a reprofilat în ultimul moment, ”  a declarat  Inga Grigoriu.

După mai multe luni de luptă cu morile de vânt, în care nu a primit niciun răspuns de la instituțiile de resort aflate în subordinea fostei guvernări, actuala conducere a Ministerului Finanțelor a venit cu un raport minuțios pe marginea acestui caz, susține deputata.

În documentul prezentat  de Ministerul Finanțelor se atestă mai multe încălcări grave care au dus la eliminarea companiei “SC BMC Truck & Bus SA” din România, în favoarea companiei “Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd” din Ciprul de Nord. Unul dintre motivele pentru care compania din România nu a fost desemnată câștigătoare a licitației a fost faptul că aceasta nu a prezentat copiile contractelor similare de livrare a autobuzelor de modelul propus în ofertă. Specialiștii de la minister au descoperit, însă, că nici off-shore-ul din Cipru de Nord nu a prezentat copii ale contractelor similare, fapt ce încalcă  principiile de tratament egal, imparțialitate și nedescriminare prevăzute de art. 7 din Legea privind achizițiile publice.

Conform documentului, un alt motiv de descalificare a ofertantului din România a fost necorespunderea termenului de garanție. Aceasta a prezentat un certificat de garanție  de 30 de luni, iar pentru piesele și materialele de uzură a fost oferită o garanție de 6 luni. În același timp, din contractul de garanție prezentat de compania “Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd” rezultă că compania din Ciprul de Nord a prezentat o garanție de doar 24 de luni iar pentru componentele considerate consumabile, nu a fost oferită nicio garanție.

Totodată, în documentul pus la dispoziție de ministerul Finanțelor, este specificat faptul că în perioada de exploatare a autobuzelor au fost înregistrate 756 de defecțiuni tehnice, dintre care cele mai grave fiind 29 de defecțiuni ale panoului de bord, 21 de defecțiuni ale sistemului de climatizare, 24 de defecțiuni ale ușilor și 4 defecțiuni ale cutiei de viteze.

Precizăm că pe procedura de achiziţie a celor 31 de autobuze de către Parcul Urban de Autobuze din municipiul Chişinău la un preț de peste 78 milioane lei (fără TVA) a fost iniţiată o cauză penală. Pe 8 februarie 2019, comisia de concurs pentru licitația de cumpărare a 31 de autobuze a selectat oferta Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord, o regiune considerată zonă offshore.

Compania câștigătoare a oferit cel mai mare preț 78,08 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze. Cu TVA prețul este de peste 93 de milioane lei. Oferta companiei BMC Truck & Bus din Bucureşti, care a fost mai mică cu câteva milioane lei, a fost descalificată.

Ruslan Codreanu care era pe atunci primar interimar al capitalei, a declarat ulterior că nu cunoștea faptul că compania ar fi aparținut unei zone offshore, deși a avut acces la toate actele puse la dispoziție.

Compania BMC Truck & Bus, care a rămas păgubaşă, a încercat anterior de câteva ori să obţină dreptul de a livra autobuze în Chişinău, dar de fiecare dată nereuşit.

Recent, pentru ca astfel de situații să fie preîntâmpinate pe viitor, deputații au votat în Parlament ”Legea deoffshorizării”, iar unul dintre autorii proiectului, deputatul fracțiunii Platforma DA, Igor Munteanu, a declarant că participarea subiecților ce provin din jurisdicții ce nu respectă standarde internaționale de transparență în orice fel de activitate, pot pune în pericol interesele naționale ale statului și interesele cetățenilor Republicii Moldova.

sursa foto: anticorupție.md

5
WowWow
1
HeartHeart
0
HahaHaha
0
LoveLove
0
YayYay
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!

Irina Balan

Biografia Irina

Leave a Comment