Loading Posts...

EDITORIAL// Aurelia Peru: „Vagonul învingătorilor” și etica sondajelor de opinie pe piața politică moldovenească

„Vagonul învingătorilor” și etica sondajelor de opinie pe piața politică moldovenească
Cercetarea pieței politice constituie un element fundamental al marketingului politic, iar principalul instrument de cercetare este sondajul de opinie. În sezonul electoral, în plină desfășurare în Moldova, de regulă, sondajele de opinie sunt utilizate cu predilecție pentru a anticipa intenția de vot a electoratului. Cei care le comandă, însă, sunt conștienți de faptul că sondajele electorale mai sunt și un excelent instrument de persuadare a opiniei publice.
Risc să vă plictisesc, puțin, cu o teorie aplicată și bine argumentată încă de la sfârșitul secolului trecut. Așadar, cercetătorii au demonstrat că sondajele de opinie pot genera două tipuri de efecte electorale, denumite cu sintagme metaforice: „vagonul victoriei” sau „vagonul învingătorilor”/ bandwagon/ și „câinele vagabond”.
Explic.
Efectul bandwagon este pentru alegătorii care sunt deciși să voteze cu persoanele cotate cel mai bine în sondaje. Sunt votanții care reușesc să „apuce ultimul vagon”. De regulă, este vorba despre simpatizanții partidului, nucleul dur de votanți, dar și de oportuniștii care mizează să obțină ceva favoruri din partea învingătorului.
De partea cealaltă, avem efectul underdog, care, dimpotrivă, presupune apariția unui val de simpatie față de candidatul cu șanse mai mici în sondajele de opinie. Totul depinde de cultura, morala și sentimentalismul unui popor. Aș putea să greșesc, dar, pare-se, timpul celor care compătimesc și votează nu mai este în vogă în Moldova. Când o societate este sărăcită și condusă de elite arogante, acest sentiment creștin – de compasiune și susținere – diminuează și se atrofiază până la dispariție.
Deși dovezile științifice vizavi de modul în care aceste două efecte persuasive determină decizia de vot a electoratului sunt încă insuficiente și neconcludente, sociologia moldovenească face uz de teoria pe care am încercat să o explic.Vorba ceea: ești informat, ești înarmat!
Iată de ce apar multe, dar foarte multe întrebări față de etica sondajelor de opinie efectuate în campania preelectorală în Republica Moldova. De altfel, nu-mi pot explica cum un partid, care, după unele sondaje, este cotat cu șanse minime de a trece pragul electoral de 5 %, ajunge primul la CEC pentru a depune listele de subscripție cu 25 de mii de semnături pentru susținerea candidatului. Este un semnal de avertizare pentru sociologii care utilizează marja de eroare de 3% mai mult ca pe o marjă de manipulare.
Competiția de ieri, la CEC, dintre Năstase vs Usatîi, pentru primul loc în buletinul de vot, duce spre supoziția că ierarhia favoriților campaniei este încă una flexibilă, în mare parte fiind determinată de efectul „vagonului învingătorului” cu un scop anumit.
Antagonismul dintre „vagonul învinșilor” și „câinele vagabond” este unul din motivele „războilului rece” din sânul Blocului ACUM, din care au de cules roade toți, cu excepția simpatizanților și potențialii alegători ai partidei pro-europene din țară. Acest război poate fi stopat doar dacă și protagoniștii Blocului electoral, Andrei Năstase și Maia Sandu, vor prinde ambii locuri în „vagonul învingătorilor”.
Între timp, PR-iștii din staff-ul Platformei DA mai bifează o „prezență mediatică” a candidatului la prezidențiale: Senatul Universității Anglo-Catolice Apostolul Sf.Paul din Roma a decis să-i acorde titlul de Doctor Honoris Causa domnului Andrei Năstase, ca „recompensă pentru activitatea celui care reprezintă idealurile de libertate și democrație a oamenilor din Republica Moldova”.
1
WowWow
0
HeartHeart
0
HahaHaha
0
LoveLove
0
YayYay
0
SadSad
0
AngryAngry
Voted Thanks!

Irina Balan

Biografia Irina

Leave a Comment